Školská integrácia
Osobitosti a podmienky výchovy a vzdelávania detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Materská škola vytvára podmienky na rozvoj osobnosti každého žiaka. V spolupráci s centrom špeciálnopedagogického poradenstva a centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie sa venujeme aj deťom so špeciálnymi výchovnými problémami.
Dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je zaraďované do špeciálnej triedy MŠ na základe žiadosti rodičov a odporúčaní DIC.
Každé dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má vypracovaný individuálny výchovno-vzdelávací program, ktorý vypracúva MŠ spoločne s DIC.
Individuálny výchovno-vzdelávací program obsahuje:
- Základné informácie o dieťati
- Požiadavky na úpravu prostredia triedy
- Modifikáciu učebných osnov
- Aplikáciu špeciálnych vzdelávacích postupov
- Špecifické postupy hodnotenia učebných výsledkov dieťaťa
- Špecifiká organizácie a foriem vzdelávania
- Požiadavky na zabezpečenie kompenzačných pomôcok a špeciálnych učebných pomôcok
- Zabezpečenie servisu odborníkov – asistent učiteľa, psychológ a iní
- Individuálny vzdelávací program sa podľa potreby, minimálne však 2-krát ročne prehodnocuje, ak je to potrebné dopĺňa a upravuje. Zmeny sa konzultujú s rodičmi a zainteresovanými odborníkmi.
- Všetky špecifické úpravy sa vypracúvajú v individuálnom rozsahu a kvalite tak, aby zodpovedali špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám konkrétneho dieťaťa.
Pri vytváraní podmienok na vzdelávanie deti so špeciálno-výchovnými potrebami sa MŠ snaží predovšetkým o:
- zabezpečenie odborného prístupu pred zaradením dieťaťa do vzdelávacieho procesu – t.j. včasná špeciálno-pedagogická a psychologická diagnostika
- zabezpečenie vzdelávania kvalifikovanými pedagogickými zamestnancami
- vzdelávanie podľa individuálneho vzdelávacieho programu
- úpravu vzdelávacieho obsahu, zaradenie špeciálnych aktivít, úpravu prostredia na vzdelávanie – pracovné boxy, oddychový kútik, vypracovanie zodpovedajúceho usporiadania denných činností
- špecifický postup v hodnotení vzdelávacích výsledkov
- aplikáciu alternatívnych foriem komunikácie – augumentatívna a alternatívna komunikácia
- úzku spoluprácu s rodičmi, občianskymi združeniami
- uspokojenie individuálnej potreby konkrétneho dieťaťa, vyplývajúce z odbornej diagnostiky.